it is me....

it is me....
kami happy together..

Ahad, 23 Jun 2013

aktiviti cuti sem kali ini, OREO CHEESE CAKE!!!!




This is my activity for this sem break..tetibe aku baru terperasan..asal cuti sem je,aku buat kek..huahua..ak nih suke buat kek meyh???ontah lorh..but today i'll post bout another cake that i've made, which is oreo cheese cake..Act, memey i like cheese very much..just i don't recognize since when it is..
Well,this is my first try and d taste is not bad...(rase cheese pown..memang xd rase laen la kan??ngee~~)
Tapi tetibe trase nak share resepi dy..huhu..

Bahan:-
30 keping oreo cookies (buang cream tengahnya) - kisar halus
1/4 cawan butter - cairkan. (aku cairkan guna mikrowave selama 10 saat)

Bahan Filling:-
16 oz (2 cawan) (500 gm) cream cheese
1/2 cawan gula halus
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan sour cream - aku ganti dgn yogurt asli
2 biji telor - buang tali pusatnya
1 cawan oreo yang dicincang halus

Cara Menyediakan:- 
Base :-
gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.

Filling:-~ Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati.
~ Masukkan sour cream dan pukul sebati.
~ Masukkan telor satu persatu dan pukul sebati.
~ Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata.
~ Bakar secara "steam bake" dgn auhu 170 celsius (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) pada selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak.
~ Tutup permukaan ciskek dengan aluminium foil untuk mengelakkan permukaan terlebih kuning.. letak pd rak bawah sekali dlm oven..
~ Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam. Hiaskan dengan jem kegemaran atau buah2an seperti peach/strawberi

But aku buat as simple as can la..huhu..x creative lah katekan..ngee~~
SELAMAT MENCUBA LAH KEPADA SESAPE YANG NAK TRY...GOOD LUCK!! (^_^)

Tiada ulasan:

Mengenai Saya

Foto saya
sumwhere in, selangor, Malaysia
i want to b normal that have fwens n a hepi family.. n have a freedom 2 hang out wit my fwens sumtimes.. dats all i wanted very much...and i do love my family very much..coz they care bout me..:D

Pengikut

get this